تبلیغات
آشنایی با رشته مکانیک - روشهای جمع آوری كندانس در سیستمهای توزیع بخار

آشنایی با رشته مکانیک
 

قسمت سوم :

 

v     انشعابات بخار

 

  این خطوط مشخصاًبرای تغذیه بخار تجهیزات و مصرف كننده های موجود طراحی و از

 

قسمتهای فوقانی خطوط اصلی توزیع بخار منشعب می شوند. بدلیل نقش ویژه ای كه این

 

خطوط در رساندن بخار به دستگاه ها ایفا می كنندبدیهی است كه باید همواره عاری از هرگونه

 

كندانس و ذرات معلق آب باشند. بهترین روش برای جداسازی كندانس این خطوط، استفاده

 

از یك مجموعه سپریتور و تله بخار در ابتدای این خطوط می باشد.

  سپریتورهای بخار شیرآلاتی هستند كه جهت جداسازی و تخلیه كندانس، ذرات معلق آب، ذرات جامد و آلودگیها از بخار به كار می روند. این شیرآلات عموماً برای خشك سازی بخار قبل از مصرف در تجهیزات و دستگاه هایی كه نیاز مبرم به بخار كاملاً خشك دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور تخلیه كندانس جداسازی شده توسط سپریتور، از یك تله بخار در زیر سپریتور استفاده می شود.

  این تله بخار باید قابلیت تخلیه حجم زیادی از كندانس را به محض تشكیل شدن داشته باشد و بتواند مقاومت بالایی را در مقابل شوكهای هیدرولیكی از خود نشان دهد. این تله بخار باید حداكثر در فاصله mm 300-250 از روزنه خروجی سپریتور و حداقل mm 150 بالاتر از پاكت انتهای لوله كه محلی برای جمع شدن آشغال و نخاله های موجود در سیستم می باشد، نصب گردد.

  • روش انتخاب ظرفیت تله بخار زیر سپریتور :

  عموماً ظرفیت مورد نیاز جهت این تله بخار از رابطه زیر محاسبه می شود:

ضریب اطمینان * ضریب تبدیل (انتقال) * (kg/hr)مقدار بخار ورودی به سپریتور = (kg/hr) ظرفیت تله بخار

  در این فرمول نیز می توان مقدار ضریب تبدیل بخار به كندانس را به طور تقریبی برابر 1/0 (10درصد) در نظر گرفت. از طرفی ضریب اطمینان مورد نیاز جهت منظور كردن كندانس جمع شده در هنگام راه اندازی سیستم برابر با 3 می باشد.

  بعنوان مثال، ظرفیت تله بخار برای سپریتوری با میزان بخار ورودی (kg/hr)500 برابر است با :

(kg/hr) 150 = 3 * 1/0 * (kg/hr) 500 = (kg/hr) ظرفیت تله بخار

  در نهایت بدلیل بالا بودن حجم كندانس، احتمال بروز شوكهای هیدرولیكی و همچنین بالا بودن میزان ذرات جامد و آلودگی های خروجی از سپریتور، استفاده از تله های بخار فلوتری F&T و سطل معكوس IB توصیه می شود.

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 اسفند 1389 توسط حسین ده جوریان
قالب وبلاگ