تبلیغات
آشنایی با رشته مکانیک - آشنایی با صنعت قالبسازی در ایران

آشنایی با رشته مکانیک
 
<:P:>صنعت قالبسازی در ایران را به دو بخش سنتی و مدرن میتوان تقسیم بندی نمود كه هر یك از آنها دارای ویژگی ها وخصوصیات خاص خود میباشد .

<:P:>

1- قالبسازی سنتی

<:P:>این روش مبتنی برپیشبرد كار از طریق استاد و شاگردی است و عموماً در كارگاههای كوچك و گاهاً در شركت های نسبتاً بزرگ مشاهده می گردد.
در این روش كلیه امور توسط یك نفر به عنوان سرپرست راهبری می شود و نقطه اتكای سازمان به اندیشه ها و تصمیم گیری های همان یك نفر می باشد و در صورتی كه در كار موفقیت یا ناكامی حاصل گردد موفقیت بنام آن یك نفر و ناكامی بنام كل مجموعه ثبت می گردد . طبیعی است كه بنا به قائم بودن سیستم به وجود یك شخص احتمال بروز خطا نیز بالا خواهد بود . در این روش هزینه ها عموماً پایین بوده و قیمت تمام شده قالب نسبت به قالبسازی مدرن پایین تر است . در این روش غالباً طراحی روش ساخت قالب بصورت ذهنی انجام می پذیرد و در صورت نبود فرد كل سیستم دچار اختلال و مشكل میگردد .
از آنجایی كه طراحی و ساخت بصورت ذهنی است گاهاً مشاهده شده كه قالب های ساخته شده كیفیت لازمه ( از نظر استحكام , مكانیزم , و تیراژ تولید ) را ندارند. البته در برخی موارد نیز مشاهده شده كه بسیار كیفی و خوب بوده اند .
در خصوص زمان تحویل قالب هر دو روش سنتی و مدرن دچار مشكلاتی هستند ولی با توجه به تصمیم گیری سریع و امكان رفع خطاها و محدودیت در تعداد قالب در دست ساخت روش سنتی بهتر از روش مدرن به لحاظ زمان تحویل عمل می نماید .

<:P:>

<:P:>

<:P:>

<:P:>

در قالبسازی سنتی عموماً از ماشین آلات پیشرفته استفاده عملی به عمل نمی آید و سعی در ساده سازی طرح با امكانات كارگاهی موجود است از این روش پاسخگوی ساخت قالب های پیچیده و بزرگ نمی باشد .
عدم همخوانی قالب با پرس مورد نیاز برای تولید نیز از دیگر مشخصه های این روش محسوب میگردد . در این روش بوروكراسی در حداقل میزان ممكنه وجود دارد .
در این روش لازمه بقای سازمان در گروگرفتن كارهای متفاوت است مثلا یك كارگاه قالب سازی انواع قالب های فلزی , پلاستیك , باكالیت , دایكاست و ..... را اگر تجربه كافی آن را هم نداشته باشد قرارداد می نماید . سطح تحصیلات در این نوع قالبسازی عموما در حد متوسط و پایین است و از جهت انگیزه كاری از آنجایی كه سود و زیان كار به یك نفر برمیگردد در حد قابل قبولی هستند .
2- قابسازی مدرن
در قالبسازی مدرن سلسله مراتب سازمانی وجود دارد از این روش در كارخانه های بزرگ قالبسازی مشاهده می گردد. در این نوع قالبسازی ها برای پیشبرد امور واحد های تخصصی مربوط به آن كار خاص به عنوان یك بسته (پكیج) در نظر گرفته میشود یعنی جدای از واحد های غیر تخصصی ساخت قالب ،واحد هایی چون بازرگانی , طراحی , برنامه ریزی , فرآیند ساخت و قالبسازی بسته به اهداف سازمان و بزرگ و كوچك بودن سازما ن ها تعریف می گردند و هر واحد محصول كار خود را به عنوان یك بسته (پكیج) در اختیار واحد دیگر قرار میدهد .
در این قالبسازی ها به دلیل تعدد واحد ها , گردش كار بسیار پیچیده و گاه تداخل وظایف صورت می پذیرد . از این رو تعریف شرح وظایف اجتناب ناپذیر به نظر می رسد . بر خلاف روش سنتی كه تصمیم گیرنده یك نفر می باشد , در اینجا ناگزیر به تشكیل كمیته هایی بسته به نیاز جهت پیشبرد امور می باشد . عدم همگونی و هماهنگی اعضای كمیته گاه می تواند در اتخاذ تصمیم دردسر آفرین باشد .
از آنجایی كه در این قالب سازی ها تكیه بر كار گروهی است , در یك قالبسازی پیشرفته موفقیت و ناكامی , گروهی باید تلقی شود .
در قالبسازی مدرن از آنجایی كه تعداد پرسنل , فضای كارگاهی , تعداد ماشین آلات و مناسب نبودن گردش كار , منابع اخذ وام و ..... زیاد است , عموماً شاهد هزینه های بالاسری زیاد و در نهایت قیمت تمام شده بالای قالب هستیم . این هزینه های بالا سری را باید با اتخاذ سیاست های صحیح مدیریتی به حداقل میزان ممكن تقلیل داد .
در این روش كار بصورت گروهی تعریف میگردد در مقایسه با روش سنتی سیستم به طور نسبی وابستگی كمتری به افراد دارد و دوام و عمر سازمان به كار گروهی بستگی دارد . از نظر كیفیت ساخت , قالب های ساخته شده با این روش دارای كیفیت مطلوبی هستند و دارای دوام و استحكام مناسبی می باشند . در این روش زمان ساخت قالب به دلایل مختلف از جمله بوروكراسی های زیاد , معطلی در تصمیم گیری ها , حجم كار زیاد در سطح شركت , كم كاری ها , دوباره كاری ها خطا ها و مسائل انگیزشی و ... بسیار طولانی بوده و عموماً در قراردادها شاهد تأخیر در تحویل قالب هستیم در این قالب سازی ها از ماشین آلات پیشرفته و بسته های نرم افزاری تخصصی زیادی استفاده می گردد , از این رو در طراحی و ساخت قالب محدودیت كمتری مشاهده می گردد .
استفاده بی مورد از ماشین آلات پیشرفته موجب افزایش قیمت تمام شده قالب نیز می گردد .
قالب های ساخته شده در این قالب سازی ها عموماً با پرس ارائه شده توسط مشتری مطابقت دارند مگر آنكه اطلاعات ارائه شده پرس صحیح نباشد یا در طراحی اشتباهی رخ داده باشد در این قالب سازی ها عموماً كار به صورت تخصصی پیگیری می شود و از پذیرش تنوع قالب (مانند آنچه در قالب سازی های سنتی شرح داده شده ) اجتناب می گردد.
مشكلات صنعت قالبسازی در ایران
صنعت قالبسازی در ایران در هر سه زمینه كیفیت , زمان تحویل و قیمت قالب دچار مشكل و نابسامانی است . علت نابسامانی های فوق را به صورت زیر میتوان دسته بندی كرد:
1- عدم وجود نقدینگی كافی
2- پایین بودن سطح تخصص و تجربه
3- پایین بودن آموزشهای حرفه ای
4- مشكلات كار تیمی
5- ماشین آلات فرسوده و مستهلك
6- پایین بودن انگیزه كاری
7- خطاها و دوباره كاری ها
8- بوروكراسی های طولانی و بی مورد
9- ساخت انواع قالب های كوچك , متوسط , بزرگ , ساده , پیچیده و .... در یك واحد قالبسازی یا بیان دیگر تخصصی نبودن كار قالبسازی در یك زمینه خاص
10- مدیریت قالبسازی
11- تعدد و تردید در تصمیم گیری های مهم
12- پایین بودن بهره وری
13- واسطه ها
14- پایین بودن راندمان كاری
15- رقابت ناسالم میان قالبسازان

<:P:>

<:P:>





طبقه بندی: مقاله، 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 26 بهمن 1383 توسط حسین ده جوریان
قالب وبلاگ